Barn, arbete och träning – hur går det ihop?

Jag hinner inte träna – hur ofta har man inte sagt dom orden? Och så kan det vara ibland – livspusslet går inte alltid ihop. Men det finns några knep för att få till träningen även när tiden inte verkar räcka till.

Morgonpass – om du är en morgonpigg person så kanske du har möjlighet att gå upp 30-40 minuter tidigare och ta ett löppass innan frukost? Visst, det kan vara mentalt jobbigt att gå upp i ottan men belöningen är stor för denna uppoffring och du tränar även ditt pannben när sängen känns så där härligt varm o mysig.

Transportlöpning/cykling – inte för alla men om du har längre till jobbet än du vill springa/cykla så kanske du har möjlighet att få skjuts en bit eller åka kommunalt och hoppa av tidigare? Det är en skön känsla att hinna med ett pass innan jobbet. Visserligen kräver det lite planering och förberedelser – jag brukar ta med ombyte till jobbet dagen innan så att jag slipper ha alltför mycket packning med mig när jag cyklar/springer. Men cykla eller springa med ryggsäck är ju samtidigt bra träning!

Lunchpass – jobbar du nära en simhall? Grattis i så fall, då kan du ju ta ett snabbt simpass på lunchen! Saknar du simhall så finns ju löpalternativet istället – om det inte saknas dusch på jobbet? Men du kanske har ett gym i närheten där du kan skölja av dig istället. Lunchpass har fördelen att man piggar upp sig till eftermiddagen och är på G samtidigt som de icketränande kollegorna börjar sega till sig.

Kvällspass – att ge sig ut efter kl 20.00 kan kännas motigt men när man väl fått på sig kläderna och tagit de första stegen utanför dörren så är det point of no return.  Det är en speciell känsla att vara ute och röra på sig samtidigt som resten av den icketränande världen sitter och hänger i tv-soffan. Har man turen att röra sig i områden där gatubelysningen inte är alltför stark brukar man också få njuta av vackra stjärnhimlar eller månsken.  Man bör dock undvika intervallträning på kvällspassen för det tar tid att få ner pulsen och komma i ro vilket kan göra det svårt att somna. Kör intervallerna på lunchen istället!

Helgpass – om du har möjlighet att lämna barnen eller har någon hemma som kan passa dem på helgen så kör ett lite längre pass då.  Cykelträning tar sin tid och så får du några timmar för dig själv – se till att utnyttja dem. Du kanske känner någon annan mamma som också tränar triathlon? Då kan ju era män/partners turas om att passa barnen varannan helg. Och du får någon att träna med också!