Snart dags för triathlontävling? Här är lite tips!

Tips inför och under tävlingsdagen
Så var det dags – alldeles snart är triathlonsäsongen igång även här i Sverige!  Men vad ska man tänka på inför loppet och hur förbereder man sig? Jag har har gjort en sammanställning utifrån egna erfarenheter och misstag.  Denna lista är långt från komplett men jag har försökt få med det som jag tycker är viktigast. Jag har heller inte tagit med förslag på hur man ska äta och dricka eftersom det är väldigt individuellt hur man sköter sitt energiintag.

Före loppet – cykelvård
Kolla cykeln ordentligt några dagar innan det är dags. För att minska risken för punktering bör inte däcken vara för gamla//använda. Har du kört 300 mil eller mer på däcken bör du byta innan tävlingen för att vara på säkra sidan. Är däcken mer än 2 år bör de också bytas eftersom gummit kan spricka. Använd heller inte lagade slangar och kontrollera att dina fälgband är hela. Punktering kan inträffa trots dessa förberedelser men nu har du gjort ditt bästa för att minimera risken. Se också till att däcken är ordentligt pumpade – om det är för lite luft i däcken så rullar de sämre.

Kontrollera också bromsbeläggen så att de inte är för slitna. Byt hellre belägg än att chansa! Alla cyklar inspekteras på väg in till växlingsområdet och det vore trist om dina bromsar inte blir godkända. Känn efter att flaskhållaren/hållarna är ordentligt iskruvad – skruvarna kan ibland vibrera loss och bli lösa. Jag kan intyga att det inte är kul att upptäcka att flaskhållaren är på väg att lossna under en tävling!

Övrig utrustning
Om du använder cykelskor med klossar så är det läge att se till att skruvarna som håller klossarna på plats under skorna inte sitter löst. Precis som skruvarna till flaskhållaren kan en skruv ha lossnat lite utan att det först märks. För att vara på den säkra sidan brukar jag alltid ha med mig ett set med sexkantsnycklar. Tar inte så mycket plats och är underbart att ha om man måste skruva på nåt!

Gå igenom din övriga utrustning och tänk noga igenom vad du ska ha med dig på tävlingsdagen. Dagen innan tävlingen packar du all utrustning i lugn och ro. Se till att ladda din klocka om du ska använda den på tävlingen. Glöm inte att packa ner plastpåsar som du kan lägga dina blöta grejer i efter tävlingen. Ta gärna med en liten handduk i en stark färg – den kan du hänga på stången bredvid din cykel så blir det enklare att hitta din plats under tävlingen.

Om du inte redan har ett racebelt så köp ett när du hämtar nummerlappen. På triathlon har man nummerlappen bak under cyklingen och nummerlappen fram när man springer. Racebeltet sätter man på sig efter simningen.

Kolla banbeskrivningen ordentligt
Många triathlonlopp körs som varvlopp.  Det betyder att du ska göra flera varv med cykeln och på löpningen. Läs därför igenom banbeskrivningen ordentligt så att du är helt säker på hur många varv du ska göra på de olika momenten. Det är du som ansvarar för att det blir rätt under tävlingen.

På tävlingsdagen

Var på plats i god tid
Åk in till tävlingsområdet i god tid. Startar du vid 10-tiden så sikta på att vara där strax efter 8. För det händer alltid nåt oväntat- det kan ta längre tid än man tror att hitta parkering,  man fastnar i bilköer, tåget blir försenat eller så kanske man helt enkelt kör fel. Och jag kan garantera att det kommer vara kö in till växlingsområdet. Att ha en bra tidsmarginal är också lugnande för tävlingsnerverna.

Växlingsområdet
Sök upp din startgrupp när du kommit in på växlingsområdet. Det kommer vara markerat med de olika bokstäverna i bokstavsordning. Hitta en plats och häng upp din cykel och placera dina skor och saker bredvid. Häng hjälmen på cykeln och lägg i en lätt växel.

Lägg märke till din omgivning – finns det en byggnad, trafikskylt eller affisch på sidan av din plats som är lätt att se från håll? När du kommer springande efter simningen är det bra att ha ett kännetecken som syns på håll så att du lättare kan hitta dina grejor. Om du har en liten handduk i en stark färg så kan du markera med den bredvid cykeln.

Kolla också upp i vilken riktning som du ska ta ut cykeln respektive springa åt i de olika växlingarna.  Det är viktigt att ha koll på innan så att inte onödig tid går åt till detta under själva tävlingen.

Vindriktning
Vinden påverkar såväl simning som cykling och det är en bra förberedelse att ha koll på denna innan tävlingen startar.  Är det med- , mot-, eller sidvind på simningen? Medvind ut gör det lätt fram till rundningen men innebär också tuffare simning tillbaka. Samma sak gäller för cyklingen. Lättare att stå på i medvind men spara kraft för att orka köra på i motvinden.

Förberedelser inför start
När det är ca 40 minuter kvar till start så dra på dig våtdräkten. Ta det lugnt och metodiskt – stressa inte. Be gärna om hjälp för att dra upp dragkedjan – nervositet kan göra konstiga saker med motoriken. Glöm inte att fästa tidtagningschippet på benet. Om du använder klocka under loppet – se till att den är på armen – under dräkten. Annars kommer det bli problem när du snabbt ska dra av dig dräkten. Gå bort till simstarten minst en kvart före start. Glöm inte badmössan och glasögonen!

Simningen
Jag brukar alltid hoppa i vattnet så fort man släpps fram dit. Det är skönt att ligga och guppa och vänja in sig i vattentemperaturen innan loppet. Om du inte är en stark simmare så lägg dig gärna lite i utkanten och inte långt fram i startfältet. Det blir alltid lite kaos precis i startögonblicket men sen dras fältet ut.  Andas lugnt och ta dig tid till att hitta ditt tempo. Håll koll på vart du ska och simma inte för nära bojen när det är dags att runda. Det brukar bli väldigt trångt där!

T1 & cyklingen
Nu är det dags för din första växling.Så fort våtdräkten är av och eventuellt tröja eller linne satts på (om du inte använder triathlondräkt) –  ta på dig hjälmen och cykelskorna. Hjälmen är tokviktig att dra på snabbt för rör du cykeln innan hjälmen är på  så är det en diskvalificeringsgrund. Och glöm inte ditt racebelt med nummerlappen – som ska sitta på ryggen under cyklingen. Så länge du befinner dig inom växlingsområdet måste du gå eller springa med cykeln – först när du är ute på banan kan du sätta dig på cykeln. Sen är det bara att ge sig ut och njuta av cyklingen! Ta det lugnt i svängarna och håll avstånd till dina medtävlare (10 meter är regeln om det är möjligt). Om du kör om – gör det snabbt – blir du omkörd – släpp fram cyklisten och var noga med att bromsa ner lite så att avståndet ökar.  Man får inte hamna på rulle bakom någon annan!

Vid vändpunkten – växla till lättare växel innan du bromsar in för att svänga runt. Annars blir det tungt när du ska sätta igång igen efter svängen. När du närmar dig slutet av cyklingen – använd även då lite lättare växlar och öka kadensen för att förbereda benen inför den kommande löpningen.

T2 & löpningen
Häng upp cykeln och ta sen av dig hjälmen. Skifta skor och dra i racebelt så att nummerlappen hamnar fram.

Här börjar den sista delen av ditt lopp men också den roligaste (och även jobbigaste tycker många). Dina ben kommer kännas stela och stabbiga men efter ett tag kommer de att komma igång! Stressa inte upp dig utan försök hitta ditt tempo. Ta in stämningen runt banan och ha skoj hela vägen in i mål!