Efter säsongen – hur håller man motivationen på topp?

Nu har triathlonsäsongen i Sverige avslutats och hösten har gjort sin intåg. Det är lätt hänt att man tappar gnistan för träning nu när nästa säsong känns långt borta. Men det finns ju ändå en hel del annat att göra!

Spring ett traillopp

Hösten är ju trailloppens högsäsong och dessa arrangeras på många platser runt omkring i landet! Trail är också skonsammare att springa än asfaltslopp och bjuder på  härliga naturupplevelser!

Så oavsett om du vill springa långt eller kort så finns det ett lopp för dig!  Investera gärna i ett par bra trailskor som ger dig ett bra grepp i leran och på hällarna. Då blir det så mycket roligare att ge sig ut!

Cykelutflykter

Cykeln är ju ett perfekt transportmedel att göra utflykter med! Att ge sig ut på en dagsutflykt  på cykeln ger dig både mys- och fysfaktor! Kanske finns det ett utflyktsmål i form av fik, lunchrestaurang eller nånstans att övernatta (innan du vänder hem) på ett lagom avstånd från där du bor? Saknar du cykelsällskap? Lägg upp din planerade utflykt som ett event i Triathlontjejergruppen och se om det inte finns fler cykelsugna tjejer i närheten av dig!

Träna i grupp

Det kan vara svårt att komma ut när det börjar bli kallt och mörkt. Genom att delta i en träningsgrupp ökar du din motivation till att träna eftersom det även blir ett socialt pass. Framför allt långpass är roligare tillsammans!

Stärk dig

Att styrketräna lite mer än vad man gör annars är perfekt nu under den lugna perioden. Genom att stärka musklerna kommer du att orka simma, cykla och springa ännu bättre till kommande säsong.

Planera inför nästa säsong

Nästa säsong är inte så långt borta trots allt. Och inför 2018 års semesterplanering är det ju bra att ha koll på när kommande tävlingar går.  Och även boka boende för dessa om det behövs.