Open water (OW) – varför vi längtar till att få lämna bassängen

Vi är nog många som känner att vintern varit lång.  Bassängen har fungerat som ett hyggligt substitut till det alltför kalla vattnet men nu är det maj och snart är det dags för årets första utesim!

OW är något speciellt. I början känner många (som inte har simmarbakgrund) en hatkärlek till simningen. Det är en skönt att slippa kakelkanterna men djupt vatten kan också väcka oro och fobier.  När jag började träna OW i sjön här hemma kände jag mig allt annat än bekväm i början. Det hjälpte inte heller till att sjögräset slingrade sig runt händerna då och då..

Att känna olust för djupt vatten är vanligt och inte alls konstigt egentligen. Vi är inte vattendjur utan gjorda för att vara på land. Vatten är ett element som vi behöver vänja oss vid för att kunna känna trygghet. Enda sättet att nå dit är att träna på det.  Enklaste sättet att vänja sig vid det är att simma i områden där du fortfarande bottnar och sen flytta sig utåt stegvis mot djupare vatten.  Det gäller att ta det lugnt och inte forcera. Kallt vatten kan också ge panikkänslor men de går över.  Våtdräkten ger förutom värme även en ökad flytkraft – du kan helt enkelt inte sjunka.

En sak som hjälpte mig att få en skön känsla i vattnet ute var att ha en Safeswimmer med mig – en uppblåsbar luftkudde som ökar synligheten i vattnet och även fungerar som flythjälp om man vill ligga och vila.. I kombination med en suverän våtdräkt som jag började simma i förra året – Zone 3 Vanqish – känner jag mig nu helt avslappnad och kan njuta för fullt av att simma ute i det stora blå!

För OW är frihet upphöjt i tio – och när det är som bäst – gärna med lite vågor och vind- så är det en fantastisk känsla att kunna ta sig framåt i vattnet med egen muskelkraft!  Idag är alla mina vattenfobier borta och jag gillar att ligga och trängas vid vattenstarterna. Och snart är det dags för att öppna OW-säsongen 2017!  Kommer bli kanon!

a